کد خبر : 860
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰

تدوین تقویم اصناف به ارتقاءِ هویت صنفی و تثبیت سرمایه اجتماعی می‌انجامد

تدوین تقویم اصناف به ارتقاءِ هویت صنفی و تثبیت سرمایه اجتماعی می‌انجامد

[ad_1] به گزارش پیمان دوستی؛ محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین معرفی و رونمایی ابلاغ «ماده واحده تقویم اصناف، حرفه‌ها و مشاغل کشور» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی که به مناسبت یکم تیر -روز ملی اصناف- در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: دولت و وزارت فرهنگ برای پاسخگویی

[ad_1]
به گزارش پیمان دوستی؛

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین معرفی و رونمایی ابلاغ «ماده واحده تقویم اصناف، حرفه‌ها و مشاغل کشور» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی که به مناسبت یکم تیر -روز ملی اصناف- در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: دولت و وزارت فرهنگ برای پاسخگویی مناسب به مطالبه اصناف در زمینه تدوین تقویم مرتبط با این حوزه با توجه به نقش مهم صنوف در مسائل اجتماعی و اقتصادی جامعه، دغدغه و عزمی جدی دارد و اکنون نیز با سندی جامع و کامل شاهد برداشته شدن گامی مهم در راه رسیدن به این هدف هستیم.

وی با بیان این که فرهنگ امری فرادستی است و نباید آن را در عرض اموری، چون اقتصاد قرار داد، افزود: رهبر معظم انقلاب، فرهنگ را به مثابه هوا تعبیر می‌کنند که همه باید بتوانند در آن نفس بکشند.

اسماعیلی تاکید کرد: تمرکز شورای فرهنگ عمومی کشور بر فرهنگ عامه و تقویت هنجارهاست. بخش مهمی از فرهنگ تاریخی ما هم از طریق اصناف منتقل شده و همه ما در کنار فضای اقتصادی بازار، فضای معنوی را دیده و درک کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: تدوین تقویم اصناف، حرفه‌ها و مشاغل کشور در شورای فرهنگ عمومی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شد تا هویت صنفی را در کشور تقویت کنیم.

وزیر فرهنگ با بیان این‌که هر صنف در جای خود شرافت و منزلت دارد، گفت: باید توجه داشت هر کسی در هر جایی صادقانه کار می‌کند حبیب خداست و هر صنف بخشی از زنجیره به هم پیوسته اجتماعی ما را شکل می‌دهد؛ بنابراین باید در بزرگداشت فرهنگ کار و اصناف جدیت به خرج داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری طرح موضوع تغییر انقلابی در ساختار‌های فرهنگی از سوی رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: در تغییر انقلابیِ ساختار‌های فرهنگی، تقویت گزاره‌های اصلی حوزه فرهنگ همچون باور «ما می‌توانیم» مورد توجه رهبر معظم انقلاب است.

اسماعیلی «فرهنگ کار و تولید» را اولویت نخست ارتقاءِ شاخصه‌های فرهنگی کشور عنوان کرد و افزود: فرهنگ کار که در گزاره‌هایی مانند انصاف، صداقت و درست‌اندیشی نمود پیدا می‌کند، عامل کمک به قوام و اعتماد اجتماعی است؛ بنابراین تکریم و تلاش برای پویایی اصناف، حرفه‌ها و مشاغل، به افزایش انسجام و سرمایه اجتماعی خواهد انجامید.

وی تصریح کرد: در زمان مبارزات برای پیروزی انقلاب و در طول دفاع مقدس هر جا به ایثار نیاز داشتیم، اصناف آماده و در میدان بودند. اما تاکنون چنان که باید مورد تجلیل قرار نگرفته‌اند.

وی اختصاص روز‌های تقویمی به اصناف، حرفه‌ها و مشاغل را اقدامی در مسیر تکریم و تجلیل آن‌ها دانست و تصریح کرد: در جایگاه حاکمیت، نتایج گفت‌وگوی اصناف و جمع‌بندی آن‌ها برای نامگداری تقویم را تدوین کرده و به ثمر می‌رسانیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز امیدواری کرد گام مهم دولت مردمی در تدوین تقویم اصناف، حرفه‌ها و مشاغل کشور موجبات ارتقاءِ فرهنگ کار و تولید در کشور را بیش از پیش فراهم کند.

 گفتنی است، در پایان این آیین با حضور وزیر فرهنگ، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و نمایندگان وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی از «ماده واحده تقویم اصناف، حرفه‌ها و مشاغل کشور» رونمایی شد.

[ad_2]

منبع خبر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.