کد خبر : 1037
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۶

معاون رئیس‌جمهوری: فرهنگی که دستمایه اقتصاد شود مبتذل خواهد شد

معاون رئیس‌جمهوری: فرهنگی که دستمایه اقتصاد شود مبتذل خواهد شد
معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری گفت: مجزای بحث اقتصاد که در مساله فرهنگ، اقتصاد دوم است، فرهنگی که دستمایه اقتصاد شود فرهنگ مبتذلی خواهد شد چرا که اقتصاد مبتنی بر فرهنگ اقتصاد بالنده‌ای است.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی سه‌شنبه- ۳۰ آبان ماه- در آیین گشایش «کارستان بهارستان» اظهار داشت: بحث فرهنگ، اتمسفری است که روح ما در آن تنفس می‌کند و هیچ چیزی بدون فرهنگ معنا ندارد و انسان به معنای واقعی در اتمسفر فرهنگ رشد می‌کند و با فرهنگ به هر چیزی می‌شود معنا داد.

 

در این آیین، حجت الاسلامی محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی حضور داشتند.‌

 

«کارستان بهارستان» بزرگترین مجموعه‌ نوآوری کشور در صنایع فرهنگی است که با امکانات و ظرفیت‌هایی از جمله: استودیوی بزرگ برنامه‌سازی و پخش زنده، پلاتو، بلک‌باکس و استودیوی کروماکی، استودیوی صوت، موسیقی و صداگذاری، کارگاه طراحی و ساخت،سینماتک و سالن پخش فیلم، میز و اتاق‌های کار، گالری و فضای نمایشگاهی و فضای برگزاری رویداد؛ آمادگی میزبانی از تیم‌های خلاق و نوآور با تمرکز بر صنایع فرهنگی حوزه‌ی کودک و نوجوان را دارد.

 

معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری در این رویداد همچنین گفت: بحث فرهنگ، اتمسفری است که روح ما در آن تنفس می‌کند. یعنی هیچ چیزی بدون فرهنگ معنا ندارد. فرهنگ اتمسفری است که روح ما در آن زندگی و شخصیت ما در آن رشد می‌کند و انسان به معنای روحانی اش در بستر فرهنگ بزرگ می‌شود.

 

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: فرهنگ را از هیچ چیزی نمی‌شود گرفت. به هر چیزی هم با فرهنگ می‌شود معنای حقیقی داد.

 

وی ادامه داد: در اتمسفر فرهنگ دو موجود داریم که ارزش‌آفرین هستند و هر دو در اتمسفر فرهنگ ایجاد می‌شوند و رشد می‌کنند و بالنده می‌شوند که علم و هنر است.

 

دهقانی‌فیروزآبادی افزود: این دو موهبت‌ الهی هستند که خداوند به انسان به طور خاص عنایت کرده است. یکی علم با نزدیکی تعقل و اندیشه و حسابگری انسان و دیگری هنر در تناظر با زیبایی شناسی و معرفت و قلب انسان است. در طول تاریخ هم عالمان و دانشمندان بسیاری بودند و هستند و هنرمندان بسیاری بودند که آثار هنری خلاقی ارائه کردند.

 

دهقانی فیروزآبادی گفت: یک پدیده به نام اقتصاد که به هر کدام از این‌ها اضافه شده صنعت ایجاد کرده است؛ وقتی اقتصاد و تجارت به علم اضافه می‌شود شرکت و صنعت فناورانه ایجاد می‌کند و نتیجه آن ارزشی می‌شود که مردم به طور عمومی از آن بهره‌مند می‌شوند.

 

وی افزود: اقتصاد وقتی به هنر اضافه می‌شود پارادایمی تحت عنوان صنعت هنری ایجاد می‌کند؛ صنایع موسیقی، نقاشی و دیگر صنایع هنری که می‌شناسیم از این جنس هستند.

 

معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با بیان این که زیست‌بوم علم و زیست بوم هنر تشابه‌های ویژه دارند گفت: نقطه خاصی است که مخصوصا در قرن ما خیلی پررنگ می‌شود آنجایی است که علم و هنر در اتمسفر فرهنگ با هم ترکیب می‌شوند یعنی ما کماکان در بستر فرهنگ زیست می‌کنیم اما با یک موجود و محصولی سر و کار داریم که در حین این که از زیبایی‌شناسی‌ها و زیبایی‌های هنری و توجه دادن روح و قلب انسان بهره‌بردار است از علم و فناوری هم بهره‌برداری می‌کند.

 

وی افزود: انیمیشن به عنوان نمونه یک مثال از این صنعت است که کاملا در هم‌آمیختگی علم و هنر در بستر اتمسفر فرهنگ است. شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که از این ترکیب شکل می‌گیرند را مجموعه‌های خلاق می‌نامیم.

 

دهقانی با ابراز خرسندی از راه‌اندازی مجموعه کارستان بهارستان به عنوان بزرگترین پردیس فرهنگی هنری کشور با کاربردهای مختلف گفت: مساله‌ای که آسیب تمام کارخانه‌های نوآوری، رشد و پارک‌های فناوری ماست این است که دقت نکردیم این مراکز با نرم‌افزار و نه سخت‌افزارش رشد می‌کند.

 

وی گفت: مجزای از بحث اقتصاد که معتقدم در مساله فرهنگ، اقتصاد اولویت دوم است، فرهنگ اگر دستمایه اقتصاد شود حتما فرهنگ مبتذلی خواهد بود. اما اقتصادی که در اتمسفر فرهنگ شکل بگیرد اقتصاد بالنده و متعالی خواهد بود.

 

دهقانی فیروزآبادی افزود: امیدوارم اینجا یک تجربه جدید از یک مسیر رو به رشد، فرآیند تبدیل شدن و تعالی تعریف کنند تا بفهمیم پردیس نوآوری دقیقا دنبال چه چیزی است.

 

وی افزود: هیچ کاری را نمی‌شود بدون تجربه انجام داد. اگر قرار باشد کسانی به عنوان مربی پرورش دهنده و رشد دهنده هسته‌های فرهنگی برای تأثیرگذاری در فرهنگ باشند حتما باید خودشان این مسیر را رفته باشند. از تجربه اهالی تجربه و فرهنگ و اقتصاد، علم و فناوری حتما باید استفاده کنیم.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 6 در انتظار بررسی : 6 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.