کد خبر : 854
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۰

شناسايى ۲۱۰ گلوگاه فساد/ برخى از پروتکل های تشریفات مسئولین ضرورت ندارد

شناسايى ۲۱۰ گلوگاه فساد/ برخى از پروتکل های تشریفات مسئولین ضرورت ندارد

[ad_1] به گزارش پیمان دوستی؛ رئیس قوه قضاییه در گفتگوی تلویزیونی با مردم به مناسبت آغاز هفته قوه قضاییه اظهار كرد: از اول تیرماه تا هفتم تیرماه که شهادت آیت الله بهشتی و 72 تن دیگر هفته قوه قضاییه نام گرفته است. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: این هفته فرصتی است که مطالب مردم شنیده

[ad_1]
به گزارش پیمان دوستی؛

رئیس قوه قضاییه در گفتگوی تلویزیونی با مردم به مناسبت آغاز هفته قوه قضاییه اظهار كرد: از اول تیرماه تا هفتم تیرماه که شهادت آیت الله بهشتی و 72 تن دیگر هفته قوه قضاییه نام گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: این هفته فرصتی است که مطالب مردم شنیده شود و مطالب خود را به گوش مردم برسانیم و به نقاط ضعف و عملکرد خود توجه داشته باشیم.

وی در خصوص حضور در سازمان صداوسیما برای گفتگو تلویزیونی گفت: از سالیان دور تا به امروز در این فکر هستیم که آنچه به عنوان حفاظت انجام میشود جنبه حفاظتی دارد یا هاله ای است که مسئولین بین خود و مردم ایجاد کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: باید تا جایی که ممکن است باید از فرصت ها استفاده کنیم و مسائل را کم هزینه تر اداره کنیم و به دنبال پروتکل های خاص برای انجام کار ها باشیم و برخی از آن ها را حذف کنیم.

وی اظهار کرد: برخی از پروتکل های تشریفاتی ضرورت ندارد و باعث زحمت برای برخی افراد می‌شود و بعضی از دوستان که همراه ما هستند اذیت می‌شوند. رئیس قوه قضاییه در پاسخ به این پرسش که فایده این حذف پروتکل ها چیست؟ گفت: سفر های غیر رسمی را سعی میکنم با هواپیما عمومی سفر کنم و در حین پرواز مردم مراجعه می‌کنند و درخواست های خود را مطرح می‌کنند و ما هم از مشکلات آنها مطلع می‌شویم.

رئیس قوه قضائیه در خصوص اینکه اینگونه رفتارها شما را از کلان نگری دور نمی‌کند گفت: انسان می‌تواند هم مدیریت کلان را داشته باشد و هم از مسائل فرعی غافل نباشد و سنت شکنی در تشریفات با کلان نگری تعارضی ندارد.

وی با اشاره به مسئله محوری در قوه قضائیه گفت: هر دستگاهی دارای مسئولیت‌ها و مأموریت‌های متعدد است و ممکن است این مأموریت‌ها و مشکلات در یک سطح نباشند و برهمین اساس باید اولویت بندی کرد که کدام مسائل برای امروز کشور مفید تر است و می‌تواند سایر مسائل را برطرف کند.

محسنی اژه‌ای گفت: برای مثال مسئله معیشت مردم اکنون اولویت بسیاری دارد و با همکاری سایر قوا برنامه ریزی ها انجام می‌شود و بعد از مسئله شناسایی امکانات و راه حل‌ها دنبال می‌شوند.

وی گفت: اقتصاد مسئله اول کشور است و از جمله مسائل مهم که در این موضوع نقش دارند مهار تورم، جلوگیری از کاهش ارزش پول، رفع موانع تولید است که به این موارد توجه بسیاری شده اند.

رئیس قوه قضاییه گفت: یکی از مسائل مهمی که در اقتصاد نقش دارد مهار تورم ، جلوگیری از کاهش پول ملی، رفع موانع تولید، میدان دادن به بخش خصوصی است و در سال ۱۴۰۰ در جلساتی که با روسای دیگر قوا داشتیم مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است.

محسنی اژه‌ای گفت: اگر قوه قضائیه و دولت در حوزه تولید توجه کافی نداشتند با توجه به تحریم‌های ظالمانه ممکن بود کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بسیاری تعطیل شوند 

وی افزود: تلاش کردیم با تعامل قوا، هیچ واحد تولیدی تعطیل نشود و این کار انجام شد و به نتیجه رسید به صورتی که نتیجه آن این بود که ۳ هزار و ۴۰۰ کارخانه و واحد تولیدی احیا شدند.

وی با بیان اینکه امنیت سرمایه گذاری را با جدیت دنبال می‌کنیم گفت: جلسات متعددی با فعالان اقتصادی برگزار می‌شود و بنده اشراف نسبتاً کاملی درباره بخش خصوصی، واردات و صادرات و مشکلات بانک‌ها پیدا کرده ام.

رئیس قوه قضاییه گفت: برای حل این مشکلات با دولت جلساتی را برگزار کرده ایم و در بستر این تعامل و جلسات در فشارهایی که دشمنان به ما وارد کرده اند موفق شدیم.

محسنی‌اژه‌ای اظهار کرد: نتیجه تعاملات با نمایندگان و فراکسیون های مجلس ایجاد اشتراک نظر در موضوعات مختلف است و در بستر این تعامل در بسیاری از زندان‌ها و دادگستری‌ها به روی نمایندگان مجلس باز شد.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد نمایندگان مجلس می‌گویند که حقوق کارکنان قوه قضائیه کم است که این همان صحبت قوه قضائیه است که به دلیل فهم مشترک ایجاد شده است تفاهم نامه‌ای با مجلس با امضا رسیده است.

رئیس قوه قضائیه گفت: در یک دوره‌ای رئیس جمهور می‌خواستند از زندانی بازدید کنند که مشکلاتی وجود داشت در این مسیر اما امروز ما خودمان به دنبال مسئولان می‌رویم و می‌گوییم بیایید و از سازمان و نهادهای قوه قضاییه بازدید کنید، معمولاً جلسات با کمیسیون‌های مجلس دو ساعت زمان می‌برد و در تمام این جلسات مشکلات مردم و آسیب‌های قوانین مطرح می‌شود.

وی در خصوص اینکه رفاقت بین سران قوا آیا باعث چشم پوشی از برخی مسائل شده؟ گفت: ثابت شده که بین رفاقت ها و مسئولیت ها اینگونه نیست که احیانا اگر فسادی رخ داد چشم پوشی داشته باشیم. همانطور که میبینیم بسیاری از مشکلات وجود دارد اما رعایت شرایط می‌شود و توقع بی جا وجود ندارد.

محسنی‌اژه‌ای اظهار کرد: بازرسی ها باید اثر گذار باشد و از بازرسی کل کشور سئوال شد که اولویت های بازرسی کجاست؟ و اثر گزارش بازرسی چه میزان بوده است.

وی در خصوص رویکرد قوه قضائیه برای مبارزه با فساد گفت: یک تغییر و تحول کاملی در زمینه مبارزه با فساد ایجاد شده و اینکه مرتب سرچشمه را رها کنیم و با شاخه‌های رها شده برخورد کنیم اشتباه است بر همین اساس به سمت شناسایی عللت های فساد رفته‌ایم.

رئیس قوه قضاییه افزود: از همان روز اول اعلام کردیم که با تمامی فسادها از جمله فساد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باید برخورد کرد اما هرچند وقت یکبار گزارش فسادها و اختلاس‌ها مطرح می‌شود که برای حل آن تا حد ممکن علت‌ها و گلوگاه‌ها را شناسایی کردیم.

محسنی اژه‌ای گفت: در اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی با یک اشکال تحت عنوان ثبت سفارش داخلی مواجه شدیم که نتیجه یک عمل و دستورالعمل نامناسب منجر به این فساد گسترده شد.
رئیس قوه قضاییه گفت: عمده منابع ارزی از طریق نفت و صادرات برای کشور حاصل می‌شود و دستور دادم که بازرسی کل کشور بر روی این موارد متمرکز شود که در همین راستا سازمان بازرسی کل کشور ۲۱۰ گلوگاه را شناسایی کرد و به دولت ارائه شد و دولت در حال اصلاح این گلوگاه‌ها است.

محسنی اژه‌ای در خصوص مالیات گفت: وصول مالیات دولت نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است که علت آن کمک قوه قضائیه و شناسایی اشکالات موجود در مسیر اخذ مالیات و فرار مالیاتی است.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه به ریشه‌های فساد پرداخته ایم گفت: به دنبال این رفتیم تا شناسایی کنیم ابر بدهکار بانکی به چه علت ایجاد می‌شود و بگوییم موضوع بانک‌هایی که نظارت نکرده‌اند چه بوده است و بر همین اساس برای سال جاری برنامه‌ای برای بانک‌ها تدوین شده است و به آنها اخطار دادیم که به بانک‌ها بیشتر توجه خواهیم کرد و کسانی که در راه ارائه تسهیلات تخلف کرده‌اند را شناسایی کنیم.

وی گفت: با بانک متخلف برخورد شدیدتر از ابر بدهکاران بانکی خواهیم داشت.

محسنی اژه‌ای گفت: مشخص شد چه کسانی ارز را وارد نکرده‌اند که همین موضوع منجر به اصلاح روند شد که عمده آنها شرکت‌های وابسته به دولت بودند همچنین محرز شد اشخاصی با کارت دیگران صادرات و واردات را انجام دادند که مشکلات آن هنوز کامل حل نشده است و در بخش دیگر نیز افرادی دعوت شدند.

رئیس قوه قضائیه گفت: اگر همه به دولت کمک کنیم می‌توانیم بخشی از مشکلات ارزی را کم کنیم و این امکان وجود دارد که بسیار بهتر ارز و ریال را کنترل کنیم.

رئیس قوه قضاییه گفت: معتقدم یک زمانی مردم فساد میکنند و زمانی کارگزاران فساد میکنند که باید نسبت به فساد کارگزاران حساس باشیم و اگر فسادی صورت گرفت به شدت برخورد شود.

وی افزود: به دستگاهی باید حساس بود خود قرار است با فساد مقابله کند زیرا اگر در آن دستگاه فساد گسترش پیدا کرد دیگر مقابله با فساد سخت می‌شود و خطر بیشتری دارد.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه از روز اولی که آمدیم به مراکز حساس گفتیم که اولویت برخورد با فساد، مجموعه خودتان است گفت: در مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه با افرادی که مرتکب فساد شده بودند بلافاصله برخورد قاطع صورت گرفت.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: هر مقدار که فشار اقتصادی زیاد تر شود متاسفانه لغزش ها بیشتر می‌شود و امروز برخی از جرائم مربوط به مشکلات اقتصادی است که باعث می‌شود لغزش ها بیشتر شود.
وی در خصوص برنامه قوه قضائیه برای احیای کارخانه‌های تولیدی گفت: در این زمینه مسئله شناسی صورت گرفته است و با همکاری دولت در این حوزه وارد شده ایم و نظر ما این است که واحدهای تولیدی باید احیا شوند که یکی از مشکلات آنها نقدینگی است که در حوزه اختیارات دولت است.

محسنی اژه‌ای گفت: می‌دانیم که مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی بانک‌ها، ارز، نحوه برخوردها و دستگیری‌ها، قرارهای قضائی و بسیاری مشکل دیگر است و بر همین اساس برای رفع این مشکلات برنامه‌هایی داریم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به بازدید از انبارهای اموال تملیکی گفت: اگر بنده خود از این انبارها بازدید نداشته باشم نمی‌توانم با متخلفان در این حوزه اتمام حجت کنم و در سال ۱۴۰۰ انباری در تهران را مشاهده کردم و اگر روز اول این انبار را نمی‌دیدم هیچگاه نمی‌توانستم به صرف چند برگ گزارش وضعیت انبار را درک کنم و اتفاقاتی که تاکنون رخ داده به وقوع نمی‌پیوست.

رئیس قوه قضائیه گفت: در انبارها مشاهده کردم تعدادی کانتینر وجود دارد که چندین سال است در انبار وجود دارد و خاک می‌خورد که اگر ساماندهی نشوند می‌توانند منشأ فسادهای بسیار باشند.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: امروز در حوزه انبارهای تملیکی تحول زیادی رخ داده است و باید این برخوردها ادامه دار باشد و نباید قطع شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: یک گزارش منتشر شد که مقداری آرد قاچاق شده است و در خلال رسیدگی به این پرونده خود من برخلاف برخی از اظهار نظرها به محل وقوع حادثه رفتم.
رئیس قوه قضاییه در خصوص اتفاقات پاییز سال گذشت گفت: دشمن مثل همیشه محاسبات اشتباه انجام داد و تلاش کردند با فشار اقتصادی مردم را در مقابل نظام قرار دهند و تصمیم جدی برای بهم ریختن داخل کشور داشتند.

وی افزود: برخی از مسائلی که دشمن می‌خواست انجام دهد قابل بیان نیست و قدرت الهی بود که الحمدلله خنثی شد.

محسنی اژه‌ای گفت: اقداماتی که دشمن با تلاش همه جانبه شروع کرده بود بدیهی بود که عده حمایت کنند اما عده ای به مسائل معیشتی و اقتصادی معترض باشند اما عده ای دیگر با حضور در خیابان ها دست به شعار ها زدند و بعضاً اقداماتی را انجام دادند

رئیس قوه قضاییه گفت: گفتیم که افراد دو دسته هستند برخی واقعا معترض هستند و عده ای دیگر سازماندهی شده توسط دشمن مدیریت می‌شوند که باید این افراد از هم تفکیک شوند.
وی گفت: از حدود ۵۰ روز قبل از سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به این فکر افتادیم تا کسانی که معترض هستند و فریب خورده اند را از اغتشاشگران جدا کنیم زیرا دشمن به دنبال این بود تا از محکومان و زندانیان نیز نان بخورد و تا مدتها با هر یک از زندانیان سناریویی بنا کند تا به نظام ضربه بزند.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه در سه سطح شروع به گفتگو و تعامل کردیم گفت: مباحثی را برای نحوه جداسازی افراد مطرح کردم و در مراجع اطلاعاتی ابتدا گفتم پیشنهاد شما برای بخشش فریب خوردگان چیست؟ و این موضوع مورد بحث قرار گرفت.

رئیس قوه قضاییه گفت: نخبگان، علما و سیاسیون را بسیج کردیم تا وارد زندان شوند و با فریب خوردگان صحبت کنند و در مرحله سوم و در آذرماه پیشنهاد کردم هر فردی که اعتراض و پیشنهاد و انتقادی دارد می‌تواند مطرح کند و صحبت با فریب خوردگان، صحبت با خانواده آنها، شنیدن هر صحبت منتقد و معترض و صحبت با لایه‌های مختلف مردم را در دستور کار قرار دادیم.

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: با انجام عفو که با عنایت مقام معظم رهبری محقق شد یکی از خواسته‌های اصلی دشمن را از آنها گرفتیم و صف دشمنان و معاندان از صف معترضان جدا شد.

وی گفت: سپس در دو مرحله نه فقط برای اغتشاشات بلکه برای تمام زندانیان که شامل این ارفاقات قانونی هستند عفو در نظر گرفته شد.

[ad_2]

منبع خبر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.