کد خبر : 765
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۴:۴۵

بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار مودی از تبصره ۱۰۰ مالیاتی استفاده کرده‌اند

بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار مودی از تبصره ۱۰۰ مالیاتی استفاده کرده‌اند

[ad_1] به گزارش پیمان دوستی؛ سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی در برنامه صف اول به سوالات زیر پاسخ داد. تکالیف سازمان مالیات بیشتر در چه حوزه هایی است؟ سبحانیان: تکالیف سنگینی بر دوش سازمان مالیات هم از منظر تامین منابع پایدار برای دولت و هم برای اصلاحات در این حوزه گذاشته شده است. سالیان گذشته

[ad_1]
به گزارش پیمان دوستی؛

سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی در برنامه صف اول به سوالات زیر پاسخ داد.

تکالیف سازمان مالیات بیشتر در چه حوزه هایی است؟

سبحانیان: تکالیف سنگینی بر دوش سازمان مالیات هم از منظر تامین منابع پایدار برای دولت و هم برای اصلاحات در این حوزه گذاشته شده است. سالیان گذشته روش های سنتی مالیات ستانی مرسوم بوده و مردم نسبت به عادلانه نبودن این مالیات ها شکایت داشتند.

در تلاش هستیم تا عدالت در امر مالیات ستانی محقق شود. اکنون دسترسی به داده های اقتصادی را داریم. مهمترین محور، سیستمی کردن فرایندهای مالیاتی است و در این مسیر خود فعالان اقتصادی هم باید از سامانه های جدید استفاده کنند.

برای امسال۷۵۰ هزار میلیارد تومان تکالیف بودجه ای داریم و پیگیری تحول در نظام مالیاتی از جمله برنامه های ما به شمار می رود.

چه مقدار از مهار تورم بر عهده شما است؟

سبحانیان: یکی از ریشه های اصلی تورم، کسری بودجه است که باعث می شده دولت این کسری را از منابع بانکی تامین کند و سبب افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی شده است. برای اینکه به سمت کاهش کسری بودجه برویم باید افزایش درآمدهای مالیاتی را از روش هایی که به تولید ضربه نزند داشته باشیم که نمونه این روش ها توسعه پایه های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی است. فرار مالیاتی در کشور حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان و حتی بالاتر برآورد می شود.

 در این دولت مالیات بر فعالیت های تولیدی و شرکت ها کاهش یافته به طوری که امسال ۷ درصد کاهش یافت و از طریق شناسایی مودیان جدید تلاش داریم افزایش درآمدهای مالیاتی را داشته باشیم. مهمترین کاری که می توانیم انجام دهیم رفع موانع تولید است، وقتی تولید رونق می گیرد به کاهش تورم و کاهش قیمت ها کمک می کند.

ما قصد داریم ماهی یک جلسه با فعالان اقتصادی داشته باشیم تا مسائل را شناسایی و حل کنیم تا موانع تولید حل و فصل شود. نظام مالیاتی با همکاری فعالان اقتصادی می تواند مسائل تولید را حل کند.

چند ناترازی در کشور داریم؛ ناترازی بودجه، انرژی، ارزی و صندوق های بازنشستگی. مجموعه این ناترازی ها به تورم دامن زده است. ما در حوزه کسری بودجه نقش مهمی داریم. نمی توانیم پایه های مالیاتی را افزایش ندهیم اما انتظار افزایش درآمد مالیاتی را داشته باشیم. اگر قرار است سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه افزایش یابد در سطح حاکمیت باید به این تصمیم رسید و قوانین مرتبط با آن در مجلس تدوین شود.

سهم درآمدهای مالیاتی در تولید ناخالص ملی چقدر است؟

سبحانیان: الان سهم درآمدهای مالیاتی بیشتر از درآمدهای نفتی شده است. سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی ۵ درصد است که با استانداردهای بین المللی فاصله دارد حدود ۸ تا ۱۰ درصد با نرم های بین المللی فاصله داریم. در برنامه هفتم هدفگذاری شده که این سهم ۱۲ درصد ارتقا پیدا کند اما این هدفگذاری سخت است.

اگر ارتقای این سهم را بخواهیم باید اجازه توسعه پایه های مالیاتی جدید را بدهیم. همچنین باید مالیات بر مجموع درآمد را احیا کنیم الان لایحه آن در دولت است و امیدواریم ظرف چندماه آینده به مجلس برود. همه دنیا به سمت کاهش فشار بر اشخاص حقوقی رفته است.

باید متناسب با بعد خانوار هرکسی درآمد بالاتری داشت مالیات بیشتری بپردازد همه دنیا به این گونه است اگر این اتفاق بیفتد جلوی فرار مالیاتی گرفته می شود.

همچنین یکی از مصادیق بی عدالتی مالیاتی این است که برخی مشاغل مالیات دارند اما برخی معاف هستند و این امر را هم در لایحه دولت دنبال می کنیم.

 

تکمیل اظهارنامه های مالیاتی به چه صورت است؟

سبحانیان: خرداد فصل ارائه اظهارنامه ها و پرداخت مالیات اصناف است. در حوزه مالیات اصناف و مشاغل طبق تبصره ماده ۱۰۰،  ظرفیت این وجود دارد که افراد بدون الزام به تسلیم اظهارنامه با مراجعه به درگاه مالیاتی در صورت قبول مالیات تعیین شده، آن را پرداخت کنند.

اولویت ما این است که مودیان با درآمد کمتر از ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در سال از روش تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند. مزیت این روش اینست که مودیان درگیر سازمان مالیات نمی شوند. مشوق های خوبی در این بخش گذاشته شده و استقبال خوبی هم از این روش شده است.

شما چطور مالیات اصناف را محاسبه می کنید؟

سبحانیان: بر مبنای اطلاعاتی که در دسترس داریم به طور مثال اطلاعات درگاه های فروش فعالان اقتصادی، حساب های تجاری و حتی حساب های فردی که برای کسب و کار استفاده می شود اما اعلام نشده است. امروز ۱۰ میلیون حساب تجاری را شناسایی کردیم برخی هم حساب خود را اعلام نکرده اند و ما بر آنها هم اشراف داریم.

از طریق این اطلاعات، درآمد یک فروشنده را برآورد می کنیم  که البته مسیر برای اعتراض مودیان وجود دارد. هر صنفی یک ضرایبی دارد که سودآوری مشاغل را تعیین می کند. متناسب با درآمد و این ضرایب،  سود اصناف تعیین می شود که مقداری معاف از آن یعنی تا ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سال معاف از مالیات است و مابقی آن مشمول مالیات می شود.

تا امروز بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر فرم تبصره ۱۰۰ مالیاتی پر کرده اند و تسلیم اظهارنامه مالیاتی هم ۲۸۵ هزار نفر بوده است که نشان از استقبال مودیان از تبصره ۱۰۰ دارد.

افرادی که این فرم تبصره ۱۰۰ برای آنها بارگذاری نشده مکلف هستند اظهار نامه مالیاتی خود را ارائه دهند. این افراد ممکن است بالای ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان درآمد داشته باشند یا اینکه میزان افزایش سود آنها نسبت به قبل زیاد شده باشد.

از کل ۸ میلیون و ۱۵۰ هزار پرونده اصناف و مشاغل مشمول تبصره ۱۰۰، بیش از ۵۰ درصد یعنی حدود ۴ میلیون و ۱۲۰ هزار پرونده مالیات آنها صفر است چراکه درآمد آنها کمتر از ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

همچنین بین مالیات صفر تا ۵ میلیون تومان درآمد ۲۰ درصد مودیان، بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان ۹ درصد، بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان ۴.۵ درصد و بین ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان ۸ درصد مودیان بوده اند یعنی تقریبا ۹۲ درصد اصناف مالیات کمتر از ۳۰ میلیون تومان می پردازند و تنها حدود ۸ درصد بالای ۳۰ میلیون تومان مالیات در سال می دهند.

سامانه مودیان چه نقشی در عدالت مالیاتی دارد؟

سبحانیان: سامانه مودیان شاه کلید گذر از نظام سنتی به سمت مالیات ستانی هوشمند است. این قانون پیچیدگی های زیادی دارد و مهلتی که  برای اجرای آن تعیین شده  کافی نبود. اکنون بالاترین سطح اراده برای تکمیل آن وجود دارد. این سامانه نقش مهمی در مالیات ستانی عادلانه و جلوگیری از فرار مالیاتی دارد.

آخرین وضعیت سامانه مودیان به چه صورت است؟

سبحانیان: آمارها رو به افزایش است و روزی حدود ۸۰۰ شرکت برای صدور صورت حساب به سامانه مودیان می پیوندد.

تا به امروز تعداد صورت حساب هایی که در این سامانه صادر شده بالغ بر ۲۳۴ میلیون صورت حساب است و تعداد مودی صادر کننده صورت حساب ۲۲ هزار شرکت است. مبلغ صورت حساب های صادر شده در این سامانه ۳ هزار هزار میلیارد تومان است. مالیات و عوارض فروش ابرازی در این سامانه ۱۹۶ هزار میلیارد تومان است بنابراین سامانه مودیان الان به بلوغ نسبی رسیده است. الان ۴۳۸ شرکت بورسی، ۶۳ شرکت دولتی و ۲۲ هزار و ۱۸۲ سایر شرکت ها در این سامانه هستند.

 

[ad_2]

منبع خبر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.