کد خبر : 573
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱:۵۲

الزامی شدن پخش برخط مجامع عمومی شرکت‌ها چه مزیت‌هایی برای سهامداران دارد؟

الزامی شدن پخش برخط مجامع عمومی شرکت‌ها چه مزیت‌هایی برای سهامداران دارد؟

[ad_1] به گزارش پیمان دوستی؛ به تازگی مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار طی ابلاغیه‌ای به ناشران و موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس، فراهم آوردن امکان مشاهده برخط جلسات مجامع عمومی توسط سهامداران را الزامی کرده است. مطابق مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهاداربه منظور امکان مشاهده مجامع عمومی توسط

[ad_1]
به گزارش پیمان دوستی؛

به تازگی مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار طی ابلاغیه‌ای به ناشران و موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس، فراهم آوردن امکان مشاهده برخط جلسات مجامع عمومی توسط سهامداران را الزامی کرده است.

مطابق مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهاداربه منظور امکان مشاهده مجامع عمومی توسط سهامداران و امکان طرح سوال از سوی آن‌ها و اخذ پاسخ، ناشران باید در آگهی‌های دعوت به مجامع عمومی، آدرس مشاهده بر خط مجامع توسط سهامداران را درج کرده و برنامه‌ریزی لازم جهت مشاهده برخط مجامع توسط سهامداران و امکان طرح سوال از سوی آن‌ها و ارائه پاسخ از جانب هیئت مدیره شرکت را انجام دهند.

الزامی شدن پخش برخط مجامع عمومی شرکت‌ها

مجامعی که آقای خبری زاده کارشناس بازار سرمایه در خصوص اهمیت آن پیش از این به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: در مجامع آخرین اطلاعات مالی شرکت‌ها اطلاع رسانی می‌شود همچنین آخرین اقدامات و پیشرفت‌های شرکت‌ها ارائه و برنامه‌ها برای سال مالی آینده شرکت نیز مطرح می‌شود که سهامدار برای ادامه سهامداری بتواند به درستی تصمیم گیرد.

افزایش شفافیت با پخش برخط مجامع عمومی شرکت ها

حالا بر اساس مصوبه سازمان بورس پخش برخط مجامع عمومی الزامی شده است؛ الزامی که به گفته کارشناسان دارای اهمیت زیادی از جمله افزایش شفافیت است. آقای کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در خصوص سایر اهمیت‌های این مصوبه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در ابتدا باید گفت هر چقدر شفافیت افزایش پیدا کند کارایی هم زیاد‌تر می‌شود. یکی از اقدامات مهم حائز اهمیت که سبب بهبود وضعیت و افزایش شفافیت هم می‌شود همین پخش برخط مجامع است با پخش مجامع شرکت‌ها، سهامداران به راحتی می‌توانند از وضعیت شرکت مطلع شوند.

آسایش در ادامه افزود: نکته دیگر این که عدالت در خصوص دسترسی به اطلاعات برای همه سهامداران هم به سهولت برقرار می‌شود و دیگر سهامداری که امکان مشارکت در مجامع را ندارد از این حق قانونی خود محروم نیست وهرگونه ابهام در خصوص دسترسی سریع‌تر برخی سهامداران به اطلاعات حائز اهمیت از بین می‌رود.

دیگر کارشناس بازار سرمایه آقای غفوری با تاکید به مناسب بودن سیاست تصمیم الزامی شدن پخش برخط مجامع عمومی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد: پخش برخط مجامع سبب می‌شود تا سهامداران بتوانند از اخبار چند مجمع که حتی همزمان برگزار می‌شود مطلع شوند و محدودیت جعفرافیایی به شکل کامل حذف می‌شود.

او در ادامه افزود: این امر می‌تواند به سهامداران شرکت‌ها کمک کند تا بدون هیچ محدودیتی از نقشه راه شرکت ها، ریز جزئیات صورت‌های مالی، صحبت‌های هیئت مدیره، عملیات شرکت و طرح‌های توسعه‌ای با خبر شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بخش دیگر این مصوبه در رابطه با فراهم شدن امکان طرح سوال از سوی سهامداران و ارائه پاسخ از جانب هیئت مدیره شرکت‌ها می‌گوید: این موضوع نیز سبب می‌شود سهامداران بدون هیچ دغدغه‌ای سوالات خود را به دور از هر نا آرامی و بی نظمی مطرح و پاسخ آن را توسط هیئت مدیره دریافت کنند.

افزایش تحلیل پذیری نقشه راه شرکت ها برای سهامداران با  پخش برخط مجامع عمومی

به گفته غفوری، در کل الزامی شدن پخش برخط مجامع عمومی شرکت‌ها سبب حذف محدودیت‌هایی می‌شود که به دنبال آن سهامداران می‌توانند آسوده‌تر وضعیت شرکت‌ها را تحلیل کنند و در اخذ تصمیمات درست به سهامداران هم به این واسطه کمک شایان ذکری خواهد شد.

به گفته کارشناسان، پخش مجامع به شکل برخط راه حلی مرسوم برای رفع دغدغه بسیاری از سهامداران است؛ مسیری که سایر کشور‌های دنیا نیز سال هاست که از آن بهره‌مند هستند. موردی که آقای کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر آن گفت: برای اغلب شرکت‌هایی که در بازار‌های مختلف و در بورس‌های متفاوت دنیا پذیرش می‌شوند با توجه به زیر ساخت‌ها مجامع به شکل برخط پخش می‌شود و سهامداران می‌توانند فارغ از نقطه جغرافیایی خود از آخرین وضعیت مجمع شرکت‌ها با خبر شوند و این موضوع پخش برخط مجامع در دنیا نیز رایج است.

بر این اساس و  به گفته کارشناسان با الزامی شدن پخش برخط مجامع عمومی شرکت‌ها دامنه شفافیت بیشتر از گذشته گسترده می‌شود شفافیتی که سبب افزایش کارایی و جلب اعتماد بیشتر به بازار سرمایه خواهد شد و گامی در جهت حرکت به سمت تحول محسوب خواهد شد.

[ad_2]

منبع خبر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.