کد خبر : 484
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰:۵۵

طرح قرارگاه قرآنی شدن مساجد با محوریت امام جماعت تصویب شد

طرح قرارگاه قرآنی شدن مساجد با محوریت امام جماعت تصویب شد

[ad_1] به گزارش پیمان دوستی؛ صد و سی و سومین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بعدازظهر امروز، هشتم خردادماه به منظور بررسی دو پیش‌دستور و دو دستور در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. سیدمحمدجواد آل احمد، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ابتدای این جلسه ضمن گرامیداشت دو مناسبت ولادت

[ad_1]
به گزارش پیمان دوستی؛

صد و سی و سومین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بعدازظهر امروز، هشتم خردادماه به منظور بررسی دو پیش‌دستور و دو دستور در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

سیدمحمدجواد آل احمد، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ابتدای این جلسه ضمن گرامیداشت دو مناسبت ولادت حضرت معصومه (س) و ولادت با سعادت امام رضا (ع) و دهه کرامت گفت: امیدواریم به برکت وجود این بزرگواران شاهد گسترش فرهنگ قرآنی باشیم و بیش از پیش، بتوانیم آنچه که اهل بیت (ع) از ما توقع دارند، جامع عمل بپوشانیم. با تلاشی که دبیرخانه شورای توسعه فرهنک قرآنی انجام داد، از جهت برنامه‌ریزی جلسات مقداری جلو رفتیم، گرچه از جهت برنامه‌ریزی اسناد و دستور جلسات هنوز عقب‌ماندگی داریم، اما تلاش می‌کنیم به روز باشیم، اما گرفتار روزمرگی نشویم.
وی افزود: دغدغه ما و مطالبه جدی مدیران قرآنی کشور مرور اسناد و منشور توسعه فرهنگ قرآنی است. اینکه کجا بوده‌ایم، کجا هستیم و می‌خواهیم با این سند به کجا برسیم. قطعاً این سند با اهداف بلندی نوشته شده است، اما اینکه چقدر در این سند جلو رفته، نیازمند بررسی و بحث است و در این مورد باید روزآمد شویم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با مدیران و معلمان آموزش و پرورش تأکید ویژ‌ه‌ای بر به‌روز شدن سند جامع مهندسی فرهنگی کشور داشتند، گفت: این موضوع مطالبه جدی خود بنده از دبیرخانه شورای توسعه است که این سند را مجدد ارزیابی کرده و روزآمد کند. بر همین اساس بخشی از آن باید اصلاح شود. باید ببینیم طی ۱۴ سال از تدوین این سند به چه افقی باید می‌رسیدیم که هنوز نرسیده‌ایم. ایراد کار کجا بوده است؟ آیا به بحث هماهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی در این سند رسیده‌ایم؟
آل احمد با تأکید بر اینکه باید تلاش بکنیم که شناختمان از این سند روزآمد شود، گفت: این سند، جامع و کامل است، اما سؤال این است که چقدر در بین خود ما قرآنی‌ها شناخته شده است؟ آیا در هماهنگ‌سازی کوتاه‌مدت و بلند‌مدت آن جلو رفته‌ایم؟ آیا در بخش اهداف کوتاه‌مدت این سند، در هماهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی و در ریل حرکت کردن آن بوده‌ایم یا خیر؟ لذا از دبیرخانه توقع داریم به این سند اولویت بدهد و آن را دنبال کند.
وی ادامه داد: معتقدم دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تمام هم و غم خود را در مقابل سه الگوی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت از این سند بگذارد. اگر اهداف این سند را محقق کرده‌ایم که هیچ، اما آیا در مسیر مطالبه جدی که رهبر معظم انقلاب و خود این سند از ما دارد حرکت کرده‌ایم؟ گزارش‌گیری اسناد این سند بسیار مهم است؛ لذا نگاه جدید ما باید این باشد که اگر چیزی در مسیر خودش قرار نگرفته و از سند منحرف شده است، آن را در مسیر اصلی خودش قرار دهیم.

رصد جدی سند منشور توسعه فرهنگ قرآنی
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه توقع داریم رصد جدی از سند منشور توسعه فرهنگ قرآنی داشته باشید، اظهار کرد: دبیرخانه به عنوان وظیفه جدی و جدید خودش رصد جدی این سند خصوصاً در بحث برش استانی این منشور را در دستور کار قرار خواهد داد. در کنار این موارد باید ببینیم ادبیات فرهنگ قرآنی و هماهنگ‌سازی در این عرصه محقق شده است یا خیر؟ امیدواریم که حکمرانی قرآنی در استان‌ها، پایتخت و کل کشور با یاری هم محقق شود.

بر اساس گزارش ایکنا، در این بخش محمدحسین محمدزاده، عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی خطاب به دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: ما جامعه قرآنی انتصاب شما را به این سمت بسیار مهم و یک فرصت می‌دانیم و حضور و عملکردتان را کاملاً مثبت ارزیابی می‌کنیم.
وی در ادامه گفت: یکی از اولویت‌های مهمی که بایستی نسبت عملیاتی خود را با آن مشخص کنیم و در ادامه با آن مواجه هستیم، برنامه هفتم توسعه است. اگر از این برنامه بگذریم این برداشت می‌شود که کاملاً پذیرفته شده است و ما بدون تفاوت نسبت به آن گذر کرده‌ایم و در نهایت به همان شکل هم اجرا خواهد شد لذا به عنوان یک پیشنهاد به نظر می‌رسد که باید در دستور کار شورا قرار گیرد.
در ادامه این بخش رضا سلامت‌پناه، معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به اهمیت ادبیات توسعه فرهنگ قرآنی و جایگاه مدیران این عرصه اشاره کرد و مبانی این موضوع را در قالب پاورپوینتی ارائه داد.
بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی نوبت به اولین دستور این جلسه که ارائه گزارش و بررسی طرح قرارگاه قرآنی شدن مساجد که از سوی سازمان بسیج مستضعفین پیشنهاد شده است، رسید.
در این بخش، ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا لیمویی، رئیس دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین به بیان نکاتی در مورد این طرح پرداخت و گفت: در خصوص طرح قرارگاه قرآنی شدن مساجد در طول هفته‌های گذشته با همت دوستان دبیرخانه کارگروهی تشکیل شد که این کارگروه کمی ملموس‌تر نسبت به وضعیت قرآنی مساجد، نظراتی را مطرح کردند. با توجه به فرموده رهبر معظم انقلاب نسبت به اینکه مساجد پایگاه قرآن شود و اقدامات دارالقرآن بسیج در سال گذشته و محور قرار گرفتن سازمان بسیج در راهبری از فعالیت‌های قرآنی مساجد و لزوم همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی در این طرح، «قرارگاه مسجد پایگاه قرآن» به شرح زیر در سه لایه کشوری، استانی و شهرستانی تشکیل شد.

[ad_2]

منبع خبر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.