کد خبر : 464
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۴:۲۴

باید به بحران‌ها به چشم نعمت نگاه کرد

باید به بحران‌ها به چشم نعمت نگاه کرد

[ad_1] به گزارش پیمان دوستی؛ حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در نشست ستاد بحران حج تمتع ۱۴۰۲ که امروز دوشنبه (۸ خرداد) با حضور دبیر و اعضای این شورا در محل بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد، گفت: گوهر افراد و رجال زمانی روشن می‌شود که دریابیم

[ad_1]
به گزارش پیمان دوستی؛

حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در نشست ستاد بحران حج تمتع ۱۴۰۲ که امروز دوشنبه (۸ خرداد) با حضور دبیر و اعضای این شورا در محل بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد، گفت: گوهر افراد و رجال زمانی روشن می‌شود که دریابیم آن‌ها چگونه می‌توانند بحران را مدیریت کنند و با سربلندی از آن خارج شوند.

سرپرست حجاج ایرانی در این زمینه به آیه دوم سوره عنکبوت که خداوند در آن فرموده است: «احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا آمنا و هم لایفتنون» اشاره کرد و اظهارداشت: این آیه می‌گوید که افراد نباید انتظار داشته باشند به صرف ایمان به خدا، خداوند آن‌ها را آزمایش نکند.

وی افزود: یکی از جا‌هایی که خداوند متعال انسان‌ها را آزمایش می‌کند، بحران‌هایی است که در زندگی ایجاد می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین نواب خاطرنشان کرد: بحران به خودی خود یک نعمت و یک فرصت است و ما باید با چنین نگاهی، به آن بنگریم و برای شرایط بحران در همه برهه‌های زندگی، برنامه ریزی و آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی افزود: ما باید هر روز و هر ساعت در زندگی منتظر بحران باشیم و برای عبور از آن برنامه داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه به امر خداوند، همه پیامبران بحران‌های بزرگی را در دوران حیات خود از سر گذرانده اند، به زندگی امام علی (ع) پیشوای بزرگ شیعیان جهان اشاره کرد و اظهارداشت: زندگی امام علی (ع) چه زمانی که در مدینه بودند و چه آنگاه که در کوفه حکومت می‌کردند، کانون بحران‌ها بود، اما خداوند کمک کرد که آن حضرت از همه بحران‌ها عبور کنند.

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: بحران را به عنوان یک عامل رشد و پیشرفت برای زندگی فردی و اجتماعی به رسمیت بشناسیم و از آن به خوبی بهره برداری کنیم.

وی با بیان اینکه اگر بحران‌ها نبود، این همه پیشرفت علمی در جهان و زندگی بشری حاصل نمی‌شد، گفت: بحران‌ها پیش می‌آید تا افراد با آن روبرو شوند و با تصمیم گیری عاقلانه و یافتن راهکار‌های خردمندانه، از آن عبور کنند.

وی در این زمینه به روایتی از پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد که در آن فرموده اند من از سه چیز برای امتم نگران هستم. یکی این است که بحران‌ها آنانرا گمراه کند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت یادآور شد: اینکه می‌بینید برخی افراد که ظاهرشان سرشار از آراستگی دینی بود، ناگهان رفتار ضد دینی پیدا می‌کنند، ناشی از همین ضلالت و گمراهی از بحران‌ها است.

وی همچنین به روایتی از حضرت علی (ع) در باره نحوه مقابله با فتنه‌ها و بحران‌ها اشاره کرد و گفت: انسان باید با تامل، تدبیر و برنامه ریزی، از بحران‌ها عبور کند و همواره از خدا بخواهد که او را از «مُضلات الفتن» یعنی گمراهی‌های بحران‌ها و آزمون‌ها نجات دهد.

سرپرست حجاج ایرانی در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه زائران امسال کسانی هستند که ۱۶ سال برای مشرف شدن به خانه خدا انتظار کشیده اند، از همه دست اندرکاران حج و زیارت خواست تا آنجا که می‌توانند به نحو احسن به آن‌ها خدمت کنند تا همه زائران، با آرامش تمام حج خود را انجام دهند و به سلامت به کشور برگردند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این نشست همچنین یاد همه کسانی را که سال‌های قبل در خدمت زائران خانه خدا بودند و اکنون به دیار باقی شتافته اند، گرامی داشت.

در این نشست، رئیس و اعضای ستاد بحران حج، گزارشی از اقدامات و برنامه‌های خود در حج تمتع ۱۴۰۲ ارائه کردند و از سامانه «برکات طوبی» برای مدیریت بحران‌های احتمالی در حج رونمایی شد.

این سامانه با برخورداری از ظرفیت‌های مختلف از جمله امکان موقعیت سنجی کاروان ها، قابلیت‌های متنوعی را برای تسهیل ارتباط و اطلاع رسانی میان عوامل اجرایی حج و زیارت، مدیران مجموعه‌ها و کاروان‌های زائران ایرانی فراهم کرده است.

«وحید صفاری» رئیس ستاد بحران حج ۱۴۰۲ در این نشست با اشاره به اقدامات و برنامه‌های این ستاد در سال جاری، از تهیه یک جزوه آموزشی برای کارگزاران حج خبر داد و تصریح کرد: در ساختار جدید ستاد بحران ضمن بهره گیری از روش‌های علمی، استاندارد‌های روز دنیا مدنظر قرار گرفته و از روش‌های نوین علمی برای ارزیابی خطرات (ریسک پذیری) استفاده شده است.

وی از آسیب شناسی عملیات ثبت نام حجاج، برگزاری دو وبینار برای مدیران کاروان‌ها و دست اندرکاران حج تمتع، ایجاد یک کانال اطلاع رسانی در فضای مجازی، راه اندازی یک سامانه نظرسنجی و تولید کلیپ‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف به عنوان دیگر فعالیت‌های این ستاد نام برد و ابراز امیدواری کرد که حج امسال بدون بروز هر گونه بحران و پیشامد خطرناک و در امنیت و آرامش کامل برای همه زائران برگزار شود.

صفاری افزود: با این حال، ستاد بحران حج برای رویارویی با حوادث احتمالی آمادگی‌های لازم را دارد.

«داود باقری» مسئول دبیرخانه ستاد بحران حج نیز در این نشست، با تشریح وظایف و ماموریت‌های این ستاد، اقدامات صورت گرفته با هدف هم افزایی در گردش اطلاعات و سنجش میزان رضایتمندی زائران ایرانی را تشریح کرد.

[ad_2]

منبع خبر

برچسب ها : ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.