کد خبر : 442
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲:۴۹

موزه فرش حلقه واسط تمامی علاقه‌مندان به فرش دستبافت در جهان است

موزه فرش حلقه واسط تمامی علاقه‌مندان به فرش دستبافت در جهان است

[ad_1] به گزارش پیمان دوستی؛ احمد کریمی اصفهانی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت ایران ضمن ابراز خرسندی از حضور مجدد در موزه فرش ایران، گفت: امروز در تمام موزه‌های معتبر دنیا بدون استثناء، بخشی مزین به فرش دستبافت ایرانی است و این نشان از جایگاه ارزشمند هنری آن در جهان دارد. او با

[ad_1]
به گزارش پیمان دوستی؛

احمد کریمی اصفهانی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت ایران ضمن ابراز خرسندی از حضور مجدد در موزه فرش ایران، گفت: امروز در تمام موزه‌های معتبر دنیا بدون استثناء، بخشی مزین به فرش دستبافت ایرانی است و این نشان از جایگاه ارزشمند هنری آن در جهان دارد.

او با اشاره به چالش‌های موجود در تولید و صادرات فرش دستبافت، تصریح کرد: زمانی در گذشته نه چندان دور فرش دستبافت حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد صادرات غیر نفتی کشور را تشکیل می‌داد و کشور را از جنبه‌های مختلف از جمله اشتغال‌زایی و تولید ثروت و … محافظت و بیمه می‌کرد، اما امروز با کاهش میزان صادرات فرش از حدود ۲میلیارد دلار در سال به کمتر از ۶۰ میلیون دلار در سال رسید.

کریمی اصفهانی ادامه داد: تعدد و تنوع زیراندازها، کاهش قدرت خرید، تغییر ذائقه مشتریان، محدودیت‌های تجاری و افزایش هزینه‌های تولید و حمل و نقل موجب ایجاد چالش‌های جدی برای ما شده است، اما متاسفانه بررسی و مطالعه جامعی در این زمینه انجام نشده است که مشخص شود چرا ما نتوانستیم راهکار‌های جدید و مناسبی را تدوین و اجرا کنیم تا فرش ایران را بهتر به دنیا بشناسانیم و بازار‌های جدید را کشف و ایجاد کنیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت ایران اظهار کرد: اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت ایران از تجلی رویکرد همفکری در موزه فرش استقبال می‌کند و اعتقاد دارد موزه فرش ایران هم از منظر گنجینه ارزشمند و بی‌بدیل است و هم به سبب جایگاه راهبردی آن در نمایش اصالت و هویت فرش ایران به عنوان پرچم دوم کشور، دارای اهمیت ویژه‌ای است و به‌همین دلیل فعالان حوزه فرش به‌شدت نسبت به آن دغدغه‌مند هستند.

او تأکید کرد: فرش دستبافت برجسته‌ترین هنر ایرانی است که نقش بی بدلیلی در تقویت جایگاه فرهنگی و اقتصادی کشور در عرصه بین‌المللی دارد و موزه فرش ایران آیینه‌ای از این هنر کهن در مقابل دیدگان جهانیان به ویژه گردشگران خارجی است.

مهران صحرائی سرپرست موزه فرش ایران در ادامه گفت: موزه فرش ایران به عنوان موزه مادر فرش در جهان با داشتن بزرگترین گنجینه فرش‌های نفیس، جایگاه ویژه‌ای در سطح ملی و بین‌المللی دارد و حلقه واسط تمامی علاقه‌مندان به فرش دستبافت در جهان است.

او افزود: از ۲ سال پیش اولویت اول موزه فرش اجرای اقدامات متنوع عمرانی به منظور بهبود وضعیت فیزیکی موزه بوده است تا محیط و ساختمان موزه امکانات اولیه را برای بازدیدکنندگان فراهم کند.

صحرائی تصریح کرد: با تکمیل بخشی از این اقدامات عمرانی، رویکرد نوینی با همراهی بخش خصوصی تدوین شد که هدف آن معرفی و تثبیت جایگاه فرش دستبافت به‌عنوان یک هنر و میراث اصیل از فرهنگ ایرانی است و به‌همین منظور کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی و آموزشی و چندین رویداد و جشنواره در موزه برگزار شد که مورد توجه و استقبال فعالان صنف فرش قرار گرفت.

سرپرست موزه فرش ایران افزود: در ادامه این اقدامات، ایجاد ارتباط و هم‌افزایی با تمامی اعضای اتحادیه فرش دستبافت کشور در دستور کار قرار گرفت و جلسه امروز نیز تبلور این رویکرد جدید است به‌همین منظور حضور گران‌قدر بزرگان، پیشکسوتان و اعضای هیات مدیره اتحادیه‌های فرش کشور در موزه را ارج می‌نهیم.

او در پایان اظهار کرد: موزه فرش پایگاهی مانند خانه پدری برای خانواده فرش و فعالان این صنف است، مشارکت همه فعالان این عرصه را با هر سلیقه و گرایش در این موزه گرامی می‌داریم و به‌عنوان متولی فرهنگ و هنر فرش تمامی تلاش خود را بکار خواهیم گرفت تا بتوانیم جایگاه هنری و فرهنگی فرش دستبافت را در ایران و جهان ارتقا دهیم.

[ad_2]

منبع خبر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.