کد خبر : 378
تاریخ انتشار : جمعه ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۶:۳۳

۱۵ تا ۲۰ درصد از سند الگوی کشت اجرایی شده است

۱۵ تا ۲۰ درصد از سند الگوی کشت اجرایی شده است

[ad_1] به گزارش پیمان دوستی؛ خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی در برنامه صف اول در خصوص الگوی کشت گفت: تنها گزینه افزایش تولید محصولات کشاورزی، اجرای الگوی کشت است. مهمترین هدف الگوی کشت این است که ظرفیت کشور را در حوزه کشاروزی به سمت کشت محصولات راهبردی ببریم و بهره

[ad_1]
به گزارش پیمان دوستی؛

خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی در برنامه صف اول در خصوص الگوی کشت گفت: تنها گزینه افزایش تولید محصولات کشاورزی، اجرای الگوی کشت است. مهمترین هدف الگوی کشت این است که ظرفیت کشور را در حوزه کشاروزی به سمت کشت محصولات راهبردی ببریم و بهره وری در کشاورزی را ارتقاء دهیم.

او افزود: در الگوی کشت باید دو مورد افزایش بهره وری و ایجاد مطلوبیت برای کشت راهبردی را در نظر بگیریم. برای افزایش بهره وری از دانش و فناوری های نوین باید بهره بگیریم و برای ایجاد مطلوبیت باید انگیزه در کشاورز ایجاد کنیم.

نکویی گفت: تا کنون اعتبار ویژه ای برای حمایت از کشاورزان و ایجاد مطلوبیت کشت راهبردی اختصاص داده نشده است. ما روی ضلع بهره وری متمرکز هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: کشت قراردادی ابزار مورد نیاز الگوی کشت است. در ۱۱ استان کشور کشت برنج داریم  در حالی که مطابق الگوی کشت ۳ استان مناسب برای کشت برنج تشخیص داده شده است. الان در کشت برنج ۵ درصد الگوی کشت اجرا می شود که رقم چندانی نیست.

او ادامه داد: برای اینکه اجرای الگوی کشت بیشتر شود نیاز به حمایت قوی داریم. اجرای الگوی کشت حدود ۷ ماه پیش بعد از فصل کشت ابلاغ شد و مهمترین هدف این بود که تبدیل به گفتمان غالب در کشور شود. سال گذشته ۱۷ استان کشور در گفتمان سازی الگوی کشت حضور پیدا کردند و کارگاه های آموزشی متعددی برگزار شد.

خیام نکویی در پاسخ به این سوال که تا کنون در مجموع چند درصد الگوی کشت در کشور اجرا شده است، گفت: اگر گفتمان سازی، آموزش و ترویج را هم در نظر بگیریم تا کنون ۱۵ تا ۲۰ درصد از سند الگوی کشت اجرایی شده است.

او تاکید کرد:امسال قطعا روند حمایتی بیشتر می شود و میزان اجرای الگوی کشت افزایش می یابد. ۱۲۵ میلیون تن تولید کشاورزی داریم که ۸۳ میلیون تن محصولات زراعی، ۲۵ میلیون تن محصولات باغی و مابقی دامی و شیلات است. سال آینده بهینه سازی حوزه دام و شیلات را خواهیم داشت. همزمان با اینکه الگوی کشت بهینه سازی می شود، اجرای آن هم توسعه پیدا می کند. موضوع بهره وری  هم هیچ گاه متوقف نشده است.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج جهاد کشاورزی گفت: اگر گزارشات نظارتی خود در الگوی کشت را دریافت کنیم نقاط ضعف و قدرت مشخص می شود. حداکثر تا شهرویور ماه می توانیم گزارش خوبی در این خصوص داشته باشیم.

او در خصوص استفاده از دانش بنیان ها در بخش کشاورزی گفت: سال گذشته با تاکید مقام معظم رهبری بر تولید دانش بنیان، یک مجموعه اقداماتی برای دانش بنیان شدن حوزه کشاورزی انجام دادیم و زیرساخت های لازم برای ایجاد هسته های فناوری، واحد های فناوری و شرکت های دانش بنیان فراهم شد.

خیام نکویی ادامه داد: سال پیش ۱۰ دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و یک پارک ملی فناوری در کشور ایجاد شد و ۴۸۰ هسته، واحد و شرکت دانش بنیان در این ۱۰ دهکده و پارک مستقر شده اند که حداقل هزار تا ظرفیت خالی وجود دارد.

او افزود: این شرکت های واقع در پارک و دهکده های فناوری، ۶۳ میلیارد تومان تسهیلات از وزارت جهاد کشاورزی گرفته اند. تاکنون۲۶۴ هکتار زمین در اختیار دهکده های فناوری قرار داده ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سال گذشته ۷۰ درصد شرکت های دانش بنیان حوزه کشاورزی افزایش پیدا کرد. پیش بینی می کنیم امسال ۶ تا ۷ دهکده فناوری کشاورزی ایجاد کنیم و ظرفیت دهکده و پارک فناوری را به ۲ هزار شرکت افزایش دهیم.

[ad_2]

منبع خبر

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.