کد خبر : 374
تاریخ انتشار : جمعه ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰:۵۷

محمدمهدی هراتی درگذشت

محمدمهدی هراتی درگذشت

[ad_1] به گزارش پیمان دوستی؛ محمدمهدی هراتی استاد پیشکسوت و خلاق هنر‌های تجسمی و عضو گروه هنر‌های سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر متولد ۱۳۲۱ در قوچان بود، وی پس از تحصیلات مقدماتی به تهران آمد و تا مقطع دکتری نقاشی و هنر‌های سنتی در دانشگاه تهران تحصیل کرد. او حدود نیم قرن بود که

[ad_1]
به گزارش پیمان دوستی؛

محمدمهدی هراتی استاد پیشکسوت و خلاق هنر‌های تجسمی و عضو گروه هنر‌های سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر متولد ۱۳۲۱ در قوچان بود، وی پس از تحصیلات مقدماتی به تهران آمد و تا مقطع دکتری نقاشی و هنر‌های سنتی در دانشگاه تهران تحصیل کرد. او حدود نیم قرن بود که در رشته‌های مختلف هنر‌های تجسمی، از طراحی، نقاشی سیاه‌قلم، رنگ‌روغن، آبرنگ، قطاعی و لایه‌چینی، نگارگری، رنگ‌سازی سنتی، نقاشی روی چوب و قلمدان، نقاشی روی شیشه، سرامیک و چرم، نقاشی با رنگ‌های لعابی روی کاشی و سرامیک گرفته تا خوشنویسی خطوط کهن، به ابداع و ارائه هنر خود مشغول بود.

هراتی بیش از ۵۰ کتاب در حوزه‌های مختلف پژوهش و آموزش هنر به رشته تحریر درآورد. یکی از ویژگی‌های بارز وی این بود که هنر را از از پدر خود آموخت و به فرزندان خود نیز راه و روش فعالیت در حوزه هنر را نشان داد و به همین مناسبت، خاندان هراتی در سلک خاندان‌های هنری قرار می‌گیرند.

آیین تجلیل از این استاد فقید بهمن ماه سال گذشته در فرهنگستان هنر برگزار شد.

در پی درگذشت استاد هراتی، بهمن نامورمطلق رئیس فرهنگستان هنر با صدور پیامی، درگذشت این استاد پیشکسوت هنر‌های تجسمی و عضو گروه هنر‌های سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت رئیس فرهنگستان هنر، بدین شرح است: «درگذشت استاد گرانقدر محمدمهدی هراتی، جامعه هنری و آموزشی ایران را بسیار اندوهگین و متأثر ساخت. ایشان هنرمندی شریف با بینش و دانشی وسیع در زمینه هنر‌های سنتی و صنایع دستی بودند. این استاد فرهیخته بی‌هیچ چشمداشت و تقاضایی، زندگی گهربارش را وقف هنر کرد و از سال‌ها سلوک پاک و خالصانه‌شان در زمینه آموزش هنر، جمع بسیاری از هنرجویان و هنرپژوهان بهره‌مند شدند. افزون‌بر این، در ساحت‌های پژوهش و آفرینش هنر نیز آثاری بس ارزنده پدید آوردند و از خود به یادگار گذاشتند.

فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران درگذشت استاد محمدمهدی هراتی را به خانواده داغدار، شاگردان و دوستدارانش و جامعه هنری و آموزشی کشور تسلیت می‌گوید و از درگاه الهی غفران واسعه برای آن مرحوم، و صبر و سلامت برای عزیزانش خواستار است. روحش شاد و یادش گرامی باد!»

[ad_2]

منبع خبر

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.