کد خبر : 318
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱

صادرات فرآورده‌های نفتی ۱۳ درصد افزایش یافت

صادرات فرآورده‌های نفتی ۱۳ درصد افزایش یافت

[ad_1] به گزارش پیمان دوستی؛ حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در زمینه صادرات فرآورده‌های نفتی گفت: وضعیت صادرات در سال گذشته نسبت به سال‌های گذشته رکورد زد و ما شاهد افزایش ۱۳ درصدی صادرات در کشور بودیم. گرچه میزان صادرات از نظر وزنی افزایش نداشته، اما ازنظر ارزشی با رشد قابل‌توجهی مواجه بوده است.

[ad_1]
به گزارش پیمان دوستی؛

حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در زمینه صادرات فرآورده‌های نفتی گفت: وضعیت صادرات در سال گذشته نسبت به سال‌های گذشته رکورد زد و ما شاهد افزایش ۱۳ درصدی صادرات در کشور بودیم. گرچه میزان صادرات از نظر وزنی افزایش نداشته، اما ازنظر ارزشی با رشد قابل‌توجهی مواجه بوده است.

او گفت: امسال نیز وضعیت صادرات هم در نفت خام و هم در زمینه محصولات پتروشیمی روند رو به رشدی را سپری کرده است. نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که قیمت نفت در بازار‌های جهانی کاهش پیدا کرده و قیمت‌هایی که در شرایط کنونی در بازار‌های جهانی معامله می‌شود نسبت به ۱۵ ماه گذشته کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ادامه داد: هنگامی که قیمت نفت کاهش پیدا می‌کند قیمت محصولاتی که به شکل‌های مختلف به نفت ارتباط دارد نیز کاهش پیدا می‌کند. در شرایط کنونی مشکل ما بیشتر کمبود کالا برای صادرات است تا کمبود بازار برای صادرات.

حسینی گفت: هر چه میزان تعاملات و ارتباط خارجی ما بیشتر شود به همان اندازه شرایط برای افزایش صادرات ایران بیشتر می‌شود و ایران می‌تواند جایگاه بهتری در بازار‌های جهانی پیدا کند. ما دو سال است با کشور روسیه در حال همکاری هستیم. امیدواریم ارتباط با روسیه تنها در حد توافق‌نامه و تفاهم‌نامه نباشد و کار عملی نیز آغاز شود.

حسینی درباره ارتباط تجاری ایران و چین در زمینه نفت نیز گفت: چین در حال رصد وضعیت کشور‌های خاورمیانه است. این در حالی است که توافق بین کشور‌های منطقه و از جمله ایران و عربستان و همچنین زمزمه‌های بازگشت کشور‌ها به میز مذاکره برجام این نوید را می‌دهد که شرایط برای همکاری‌های گسترده با شرکت‌های چینی در آینده بیشتر شود.

او گفت: کشور‌های دیگر نیز با ما در زمینه نفتی در حال تجارت هستند. با این وجود مشکل ما تنها در زمینه تجارت نیست و بخشی از مشکلات به ورود تکنولوژی و بخشی نیز به تأمین مالی باز می‌گردد. صنعت نفت یک صنعت سرمایه بر است و ظرفیت‌هایی که ما در کشور داریم متناسب با نیاز‌های کشور نیست. به همین دلیل ما باید در زمینه‌هایی که نیاز داریم تلاش خود را بیشتر کنیم وگرنه در شرایط کنونی تجارت با روسیه، چین و هند کار زیاد سختی نیست.

[ad_2]

منبع خبر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.